: : : : : : : : : : > > > Stories van mense en plekke van nou tot ver terug in toentertyd

Thursday 10 May 2012

Vinnige draai in Ankara

Vanoggend hoor ek oor RSG van die Turks-Afrika Mediaforum wat tans in die Turkse hoofstad plaasvind.
     Meer as 300 mediamense uit Afrika woon dit by want Turkye wil  meer blootstelling in die media op ons kontinent kry.
     Daar kom my 24-uur besoek aan die moderne hoofstad van die land helder in my geheue. Ek was in 'n georganiseerde toergroep, en dan is - volgens ons gids Halit - die eerste stopplek die mausoleum van Ataturk, vader van moderne Turkye.

     Die Anitkabir huisves Ataturk graf

Monumentwag voor die mausoleum
  Die indrukwekkende vrouebeeld by die ingang
 tot die wandelpad wat na Ataturk se graf toe lei. 
    Links is die moderne vrou met die tradisionele, 
                   gesluierde vrou agter haar.
Die Turkse nasionale vlag met blomme uitgebeeld!
Die Kocatepe-moskee toring bo die moderne stad uit

               Swembadkompleks in boomryke voorstad - 
                            die uitsig vanuit my hotelkamer


Ek het hierdie reisartikel vir Die Burger geskryf:
Besoek aan Turkse hoofstad beslis die moeite werd    


 Besoek  jy Ankara, die hoofstad van Turkye, is dit verrassend om te verneem dat hierdie moderne stad ongeveer tagtig jaar gelede  ‘n “plattelandse dorp” sonder elektrisiteit of lopende water was.
Hoewel die stad, voorheen bekend as Ancyra en Angora, sedert 2000 vC reeds ‘n handelsentrum van die Hittiete was, en daarna deur onder andere die Firgiërs en Romeine regeer is, dit te danke is aan die eerste  president van die Turkse Republiek dat Ankara hoofstadstatus verwerf het en vandag ‘n inwonertal  van meer as 3,5 miljoen het.
Mustafa Kemal Atatürk, ook bekend as die vader van moderne Turkye, was die dryfkrag agter die vooruitgang van Ankara. Hy het in 1923 aan bewind gekom, na  vyf eeue van Ottomaanse heerskappy, en in 1930 het Angora Ankara geword.  Die belangrikste redes vir die besluit was om weg te beweeg van die ou regeringsbestel  gesetel in Istanbul, en tweedens  om ‘n sentraal geleë hoofstad te vestig .
Ankara lê op die Anatoliëse plato aan die Asiëse kant van Turkye en is omtrent ewe bereikbaar vanaf al die uithoeke van die land.  Atatürk se besluit het aanvanklik nie byval gevind  nie en buitelandse ambassades was bra langtand om te verhuis.  Maar deesdae is Ankara ‘n volwaardige Europese stad, met goedbeplande uitleg, breë strate, vele parke, twee universiteite, ‘n boomryke ambassadeursbuurt  en ‘n glad-geoliede administratiewe stelsel.  Oorblyfsels van die  antieke vesting wat bekend gestaan het as Ancyra word steeds bewaar en die ou stad of sitadel wat om hierdie ruïnes gebou  is, word steeds bewoon.  Stedelike migrasie plaas egter deesdae druk op die infrastruktuur van Turkye se grootste stede, Istanbul, Ankara en Izmir.
Die eerste president van Turkye is in 1938 oorlede, maar sy invloed  sigbaar blywend. Nie net het hy Ankara as hoofstad verklaar nie, maar tien jaar voor sy dood die Arabiese alfabet met die van Latyn vervang.  Hy het ook die dra van die fez vir mans en die sluier by vroue verban.
Daarom was ‘n besoek aan Atatürk se praalgraf of mausouleum ‘n moet op my reisplan. Ongelukkig kon die gids my nie help met inligting oor die omvang van die terrein waarvan die hoof-fokus die Anitkabir  (Turks vir die monument ter verering van die vader van die nasie) is nie.  Ek skat die kompleks geboue, geleë op ‘n heuwel,  en aanloop daarheen beslaan ongeveer 15 rugbyvelde. 
Diplomatieke protokol vereis dat staatsbesoekers ‘n begeleide toer  van die kompleks moet meemaak en geskat aan die groot getal wat op die middag van my besoek daar was, glo ek gewone toeriste voel dieselfde. Die Turke is ‘n trotse nasie en die getal skoolgroepe tydens my besoek was verblydend. Omdat laasgenoemde meestal blomkranse saambring , is daar gedurigdeur kransleggingseremonies  in die Anitkabir aan die gang.
Volgens die Turkse gids het al sy land se provinsies klip geskenk vir die bou van die monument. Dit was opvallend hoeveel marmer en graniet in die projek gebruik is. Behalwe die  sarkofaag  wat die middelpunt  van die hoofsaal is, het ek die uitgebreide, goed ingerigte museum wat alle fasette van Atatürk se lewe uitbeeld besonder insiggewend gevind.  Hy het ‘n uitgebreide boekery gehad en sy Europese  kleresmaak, hoofsaaklik  uit die Franse stal, het ‘n blywende indruk by my gelaat.

No comments:

Post a Comment